Sterkir og sjálfstæðir einstaklingar sem læra meira á skemmri tíma

Efniskynning greinarinnar ‘‘Strong, Independent, Able to Learn More . . .’’: Inclusion and the construction of school students in Iceland as diagnosable subjects eftir Ingólf Ásgeir Jóhannesson: This paper deals with the way the vision of including children with special educational needs into their home school, constituted for instance in UNESCO’s The Salamanca Statement and Framework on Special Needs Education , has merged with other contemporary discourses (ideas and practices) in Icelandic education. In particular, the paper focuses on the historical conjuncture of inclusion politics, individualism, a technological approach to education, and market ideology and practices in Icelandic education. These approaches are analysed as discursive patterns of legitimating principles functioning in Icelandic education at the beginning of the twenty-first century.  (Discourse: studies in the cultural politics of education Vol. 27, No. 1, March 2006, pp. 103119.)

Titill greinarinnar er tekinn úr menntastefnu Björns Bjarnasonar sem birtist í ritinu Enn betri skóla. Í hnotskurn var sú stefna sjö liðir og í þeim fólst að börn ættu að verða sjálfstæðir og sterkir og sterkir einstaklingar sem læra meira á skemmri tíma, öðlast tungumálaþekkingu á heimsmælikvarða og fá öfluga greiningu á sérþörfum. Að ógleymdu einhverju um tölvur og upplýsingatækni. (Liðirnir sjö eru síteraðir hér eftir minni; hægt er að flettaritinu upp á síðu menntamálaráðuneytisins.)


« Síðasta færsla | Næsta færsla »

Bæta við athugasemd

Ekki er lengur hægt að skrifa athugasemdir við færsluna, þar sem tímamörk á athugasemdir eru liðin.

Innskráning

Ath. Vinsamlegast kveikið á Javascript til að hefja innskráningu.

Hafðu samband